Jak przygotować mieszkanie na wynajem?

Mieszkanie na wynajem powinno być urządzone gustownie, ale niekoniecznie oryginalnie. Pamiętajmy, że z ofertą powinniśmy trafić do jak największej liczby osób. Jeśli nasza nieruchomość ma cechy prestiżowe – np. jest bardzo dobrze zlokalizowana, w budynku wysokiej klasy –możemy spróbować poszukać klienta, który określi jakie ma oczekiwania wobec jej aranżacji.
Ważne, by określić w jaki typ najemcy celujemy. Jeśli zależy nam na szybkim najmie, prawdopodobnie najłatwiej będzie znaleźć ludzi młodych i studentów. Ten typ klienta będzie oczekiwał mieszkania wyposażonego, bo sam raczej nie dysponuje jeszcze swoim wyposażeniem, ale też mniejszą uwagę zwróci na standard nieruchomości.
Małżeństwa i pary zwrócą większą uwagę na wyposażenie i standard, ale też – jeśli szukają mieszkania na dłużej – będą częściej skłonne samodzielnie je wyposażyć. Na takiego klienta jednak poczekasz o wiele dłużej.
Są też tzw. klienci z wyższej półki, do których zalicza się np. firmy, wynajmujące mieszkania swoim pracownikom, biznesmenów, najemców z zagranicy. Ten typ klienta będzie oczekiwał wyższego standard – czasem z wyposażeniem pełnym, w skład którego wejdą pościele, ręczniki, zastawa stołowa itp.
Jeśli nasze mieszkanie spełnia odpowiednie ku temu warunki – np. ma bardzo dobrą lokalizację i mieści się w budynku o wysokim standardzie (np. odnowiona kamienica w centrum miasta, strzeżone osiedle apartamentów itp. ) możemy próbować szukać klienta, któremu wykończymy mieszkanie na zamówienie. Oczywiście pod warunkiem, że mamy odpowiednie fundusze i możemy czekać, ponieważ tacy klienci zdarzają się rzadziej. Korzyścią wynikającą z takiej transakcji, będzie jednak wyższy czynsz, który sobie policzymy i bardziej stabilny najemca.
Z reguły jednak gros wynajmujących poszukuje najemców do mieszkań w przeciętnym standardzie, a więc chodzi o różne potencjalne grupy zainteresowanych. W takiej sytuacji samodzielnie musimy mieszkanie wykończyć i urządzić.
Chodzi o to, by połączyć kilka elementów w jednym – by koszty nie były za duże, a jednocześnie przyjęte rozwiązania trwałe i estetyczne. Warto – wybierając materiały wykończeniowe – kierować się ich odpornością na zabrudzenia, zniszczenia itp. Tak by nie musieć dokonywać powtórnego remontu w krótkim czasie.
Ważne też, by nie przesadzać ze style wykończenia mieszkania. Zamiast krzykliwych, odważnych kolorów, lepiej zdecydować się na barwy stonowane, które nie odstraszą potencjalnych klientów. Jeśli nie wiemy, jak zaaranżować mieszkanie, by wizualnie wydawało się atrakcyjniejsze, można skorzystać z usługi typu Home staging, polegającej na przygotowaniu nieruchomości do prezentacji klientom. Profesjonaliści przy użyciu prostych środków i bez wielkich nakładów finansowych potrafią nadać nieruchomości dużo lepszy wygląd.
Kolejna sprawa to wyposażenie, które z roku na rok rośnie. Obecnie rynkiem najmu rządzą klienci. Ci mogą przebierać w ofertach, a jedną z podstawowych spraw jest właśnie umeblowanie itp. Poprzeczka podniesiona została wysoko. Dziś najemcy coraz częściej oczekują w mieszkaniu nie tylko sprawnej pralki, lodówki czy mikrofalówki ale również np. zmywarki do naczyń, czy nowoczesnego sprzętu telewizyjnego.
Jeśli celujemy w klienta biznesowo/firmowego bądź z zagranicy, oczekiwane może być pełne wyposażenie – włącznie ze sztućcami, zastawą, pościelą, ręcznikami itp.
Ważne, by nie kompletować mebli z różnych zestawów, czy posiłkować się swoimi meblami, z których jakiś czas temu zrezygnowaliśmy. Takie sztukowanie będzie widoczne, a poza tym zmniejszy wizualną atrakcyjność naszego mieszkania. Lepiej więc kupić choćby najtańszy, ale jednak komplet nowych mebli. Dzięki temu klient po pierwsze będzie miał wrażenie uporządkowania przestrzeni, po drugie odbierze mieszkanie jako gotowy produkt, przygotowany specjalnie dla klienta. To będzie – w jego oczach – istotna zaleta nieruchomości.

Inne w tej kategorii...